Waarom zouden we buiten sporten, in de fitness is het in de herfst en winter beter toch ? Of niet?

Laat ons eerlijk zijn, veel sporters verliezen in de kortere dagen van de  herfst en winter de motivatie om buiten te sporten en zoeken dan maar de lokale fitness op. Maar voordat je de handdoek in de ring gooit en overgaat naar de duffe overbezette fitnesscentra zou ik er toch eens serieus over nadenken.

Bij BGS zijn wij ervan overtuigd dat twee sessies buitensporten per week gedurende de herfst en winter veel voordelen heeft. Vandaar dat we de mogelijkheid bieden aan onze klanten deel te nemen aan onze outdoor-trainingen in de herfst en winter. Hiervoor maken we gebruik van onze outdoor-fitness voor de core- en fitnesstrainingen. Onze bootcamps, en start/continue runningsessies gebeuren in Astene dreef en het stadsbos. Op zondagvoormiddag geven we ook een basisuithoudingstraining fietsen in ons prachtige fietslandschap. Na het sporten behoort het nemen van een douche en een saunabeurt ook tot de mogelijkheden.

Welke voordelen biedt buitensporten in de herfst en winter:

Je verbruikt meer caloriën. Omdat je lichaam zijn temperatuur wil behouden zal je beginnen rillen waardoor je meer calorïeen verbruikt. Je zal ook sneller willen bewegen om warmer te krijgen. Gebruik de koude dus om je tempo op te drijven en je lichaam warm te houden.

Je zal veel gezondere lucht inademen. Recente studies tonen aan dat de kwaliteit van de  lucht in veel fitnesscentra beneden alle peil is. Er hangt te veel stof, ozon, koolstofmonoxide, koolstofdioxide en er zijn verschillende chemische partikels afkomstig  van onderhoudsproducten zoals formaldehyde. En dan zwijgen we nog van de bacteriën en griepvirussen die in die gesloten ruimtes circuleren.

Je zegt vaarwel aan seizoensgebonden depressie. Door de kortere dagen en het teveel binnen zitten krijg je een somber gevoel en dit kan overgaan tot depressie. Ga zoveel mogelijk naar buiten, ook als er wolken zijn. Elke zonnestraal helpt. Daarbovenop is trainen heel goed om angsten te verlichten. Je voelt je na een workout veel minder onderhevig aan stress.

Je geeft een boost aan je humeur. De vochtigheidsgraad van de lucht is een stuk minder waardoor je niet de zware lucht hebt zoals in de zomer. De koude stimuleert,  je lichaam werkt harder, waardoor je endorphineproductie stijgt. Na de workout heb je een voldaan gevoel en je voelt je op slag een stuk beter. Ook het zelfvertrouwen krijgt een opkikker.

Je maakt je hart sterker. Het koude weer doet ook het hart harder werken waardoor je je hartspier versterkt.

Het is duidelijk dat buiten sporten in herfst en winter veel voordelen heeft, waar wacht je op?

Schrijf je in voor één of meerdere professioneel begeleidde outdoor BGS-trainingen.

Artikel door Koen De Volder, zaakvoerder Blue Globe Sports.

Nieuwe openingsuren:   di, wo, do, vr : 10u - 18u30    za: 10u - 18u     zo, ma: gesloten

   

Loop- en voetanalyse

De loop- voetanalyse gebeurt door podologen. Eerst is er een aftastend gesprek betreffende eventuele blessures. Dan nemen we een voetscan d.m.v. een drukplaat om de drukpunten in je voeten te bepalen. Tevens wordt je volledige houding gescreend. Je wordt al lopend op een loopband gefilmd. Eerst blootvoets om vervolgens een advies te krijgen welk type loopschoen het beste bij je past. Je loopt dan nog eens met de jou geadviseerde schoenen op de loopband om een definitieve beslissing te kunnen nemen. Meestal krijg je de keuze uit verschillende paren. Bij aankoop is de looptest t.w.v. 25€ GRATIS! Je hoeft geen afspraak te maken, kom gerust af tijdens onze openingsuren.Breng wel je oude loopschoenen mee!

                                    Core- &Mobility trainingen, stop de rugklachten!

In onze zittende maatschappij is rugpijn de tweede meest voorkomende pijnklacht in België.
Nochtans kan je er zelf enorm veel aan doen. Ons volledige lichaam is een bewegingsketen. Als een van de schakels het minder goed doet dan heeft dat zijn effect op je volledige bewegingsapparaat.
En dat is zeker zo met rugklachten. Je rug maakt deel uit van je core. Een probleem in je core zorgt ervoor dat je minder beweegt en zo kom je in een neerwaartse spiraal terecht van nog minder beweging en nog meer klachten. Tijd om hierin verandering te brengen dus!  Een goede core of core-stability is de basis van pijnloos bewegen en sporten en voorkomt tevens blessures. En het goede nieuws is dat voor elke core- oefening een variante bestaat vanaf beginnende, recreatieve tot professionele sporters. Ook leeftijd speelt geen enkele rol. Tijd om aan core-oefeningen te beginnen is hier dus “de boodschap”.
Blue Globe Sports is een outdoor-fitness aan het inrichten in zijn tuin en zal naast de wekelijkse lessen start-to-run ook wekelijkse lessen core-stability en mobility trainingen aanbieden aan zijn sporters. De professionele trainers van BGS zijn ervan overtuigd dat het trainen in buitenomgeving een sterke meerwaarde biedt aan de deelnemers. Het zijn telkens toptrainers die de lessen geven. Zo gaf wereldkampioene roeien 2014 “Eveline Peleman” in de maanden maart, april en mei een hele sterke BGS-outdoor bootcamp training. Ook is Katia Baert voormalig kampioene “inlineskaten momenteel bezig met een lessenreeks “Core- & Mobility”. En zoals reeds vermeld “het huidige niveau van elke deelnemer speelt geen enkele rol”. Deze zomer zal onze BGS-outdoor fitness klaar zijn en kan je na de trainingen een plonsje nemen in onze zwemvijver, een verfrissende douche nemen, een saunabeurtje doen of gewoon iets drinken op ons zonneterras